Click Me

Falling leaves

Annyeong

Hello Chingoo~welcome to my blog~happy reading~

Pengumuman

Cakap Sambil Senyum

mitsu sayang semua yang sudi membaca blog ni..kita kawan sampai mati =_="

Total Pageviews

Likes

nuffnang2

Thursday, 15 September 2011

Insomnia ubah cara hidupku dengan drastik...KEJAM!!

Annyeong,


seronok nye ko tido ye....mintak tip (kucing aku ni)





Sebelum aku wat entry ni aku buat la research ckit pasal Insomnia, arghhh why me?...jangkit ngn abang ku ka?


Insomia (atau tidak dapat tidur) adalah paling kerap ditakrifkan oleh laporan individu kesukaran tidur. Walaupun istilah ini adalah kadang-kadang digunakan dalam kesusasteraan tidur untuk menggambarkan satu gangguan yang ditunjukkan oleh bukti polysomnographic tidur terganggu, insomnia adalah sering ditakrifkan sebagai tindak balas satu yang positif untuk sama ada dua soalan: "Adakah anda mengalami kesukaran tidur?" atau "Adakah anda mempunyai kesukaran mengantuk atau hendak tidur?"


sebenarnya Insomia bukan la penyakit berjangkit...ia diseabbkan oleh

  • Penggunaan ubat psikoaktif (seperti perangsang), termasuk ubat-ubatan tertentu, herba, kafein, nikotin, kokain, amphetamines, methylphenidate, aripiprazole, MDMA dan modafinil (ya aku sokong sbb aku kadang suka minum coffee malam tp jarang still gak x dapat tido)
  • Penggunaan dadah fluoroquinolone antibiotik, lihat ketoksikan fluoroquinolone, yang dikaitkan dengan jenis yang lebih teruk dan kronik insomnia (aku bukan jenis makan ubat even penadol pn aku x makan)
  • Sindrom Kaki resah, yang boleh menyebabkan insomnia permulaan tidur kerana sensasi yang tidak menyenangkan merasakan dan keperluan untuk bergerak kaki atau bahagian badan yang lain untuk melegakan sensasi ini (kadang2 la...he-he)
  • Berkala gangguan pergerakan anggota badan (PLMD), yang berlaku semasa tidur dan boleh menyebabkan arousals bahawa yg sedang tidur tidak sedar (err aku pn blur bahasa dokter)
  • Sakit atau kecederaan atau keadaan yang menyebabkan kesakitan boleh menghalang individu daripada mencari kedudukan yang selesa untuk tidur, dan boleh menyebabkan kebangkitan di samping itu.(masalahnya aku bukan sakit)
  • Hormon peralihan seperti orang-orang yang mendahului haid dan orang-orang semasa menopaus(merepek sbb aku masih 23 la la)
  • Life peristiwa seperti ketakutan, tekanan, kebimbangan, ketegangan emosi atau mental, masalah kerja, tekanan kewangan, kelahiran kanak-kanak dan perkabungan.(zaman kanak aku hepi je)
  • Gangguan mental seperti gangguan bipolar, kemurungan klinikal, gangguan keresahan umum, pos gangguan tekanan trauma, skizofrenia, gangguan obsesif kompulsif, demensia atau pengambilan alkohol yang berlebihan(ho-ho aku bukan sakit mental)
  • Gangguan irama circadian, seperti kerja syif dan jet lag, boleh menyebabkan ketidakupayaan untuk tidur beberapa kali hari dan rasa mengantuk yang berlebihan pada bila-bila masa lain hari. Gangguan rentak circadian kronik dicirikan oleh gejala yang sama.(everyday normal je la xda pn byk pikir)
  • Gangguan neurologi tertentu, luka otak, atau sejarah kecederaan otak trauma
  • Keadaan perubatan seperti hipertiroidisme dan rheumatoid arthritis (mintak jauh la ye)
  • Penyalahgunaan lebih tidur kaunter atau preskripsi bantuan (ubat sedatif atau depresan) boleh menghasilkan insomnia pantulan(sekali lagi aku tegaskan aku x makan ubat n x suka makan ubat so ini tolak tepi la ye)
  • Kurang tidur kebersihan, contohnya, bunyi(handphone aku bisu sbb xda org call n msg pn maklum la single)
  • Parasomnias, termasuk peristiwa itu mengganggu tidur sebagai mimpi buruk, sleepwalking, ketakutan malam, tingkah laku ganas semasa tidur, dan REM gangguan tingkah laku, yang bergerak badan fizikal sebagai tindak balas kepada acara-acara dalam mimpi(selama aku hidup ni la kn cmtu aku baring cmtu gak la posisi aku bgn esok hari)
  • Keadaan genetik yang jarang berlaku boleh menyebabkan satu bentuk berasaskan kromosom, kekal dan akhirnya membawa maut insomnia yang dipanggil insomnia keluarga maut.(ni la palaing brutal ade ka cmtu?)
  • Latihan fizikal. Latihan-induced insomnia adalah perkara biasa dalam atlet, menyebabkan latency permulaan tidur yang berpanjangan(ha-ha aku bukan org bersukan badan aku mmg cmni je maintain je la wat push up pn jarang)
Menggunakan kajian tidur polysomnography telah mencadangkan bahawa orang-orang yang mempunyai gangguan tidur telah dinaikkan tahap waktu malam beredar kortisol dan hormon adrenocorticotropic Mereka juga mempunyai kadar metabolisme yang tinggi, yang tidak berlaku pada orang yang tidak mempunyai insomnia tetapi tidur sengaja terganggu semasa tidur pengajian. Kajian metabolisme otak menggunakan tomografi pancaran positron (PET) imbasan menunjukkan bahawa orang-orang yang insomnia mempunyai kadar metabolik yang lebih tinggi pada malam dan siang hari.Persoalannya sama ada perubahan ini adalah sebab-sebab atau akibat insomnia jangka panjang...(laa cmtu la pulak)



ni la akibat ssh tido malam...HAHA

No comments:

Post a Comment

sahabat yang merentas masa