Click Me

Falling leaves

Annyeong

Hello Chingoo~welcome to my blog~happy reading~

Pengumuman

Cakap Sambil Senyum

mitsu sayang semua yang sudi membaca blog ni..kita kawan sampai mati =_="

Total Pageviews

Powered By Blogger

Likes

nuffnang2

Saturday 24 September 2011

Trip to Serian ( Ranchan )

Annyeong.

Entry kali ni lain sikit tak macam entry lepas, kali ni aku nak buat penceritaan melalui gambar ye...sebelom nak cerita lebih lanjut ni aku nak cita pasal semalam la sebab ada kaitan la dengan aktiviti aku arini...semalam aku bersama abang aku dan kazen aku lepak2 kat umah aku...semalam xde letrik so kitaorang plan la g Giant sebab perut dah lapar craving for Mushroom Soup kat Sugar Bun (kazen aku suggest-kan ntuk aku) so kitaorang gerak la jam 5 pm dari umah...dalam kitaorang jalan2 tu, timbul la plan nk wat panggang2 ayam dan melelat la pulak ke aktiviti picnic...so kazen aku spon ayam n buat la resepi istimewa rencah2 ntuk ayam tu...(sedar tak sedar 4 jam kat Giant tu pn just pegi makan, tengok barang and beli ayam je)...hukhuk

Pagi...apa???pagi??aku memang susah bangun pagi..tapi aku kuatkan jugak la semangat nak g picnic la katakan...(aku tido pukul 5 pagi sebab minum coffee)...sigh...oleh sebab aku masih rabun ayam pas bgn tido tak cukup jam so aku soh kazen aku drive pergi balik aku lak drive

Arep and Serol my kazen
Sebelom memulakan perjalanan bapak aku slu pesan check dulu kereta sebelom memulakan perjalanan jaoh so kitaorang pn g la Petronas beli mintak dan terlupa pulak nak pam tayar...haissss...xpe la...sempat lak singgah ke kedai beli arang...benda penting tu xda arang nak bakar pakai ape,nk bakar baju sesorang ke? Kazen aku tapau satu kotak besar air kotak lagi tu...perghh...heaven la...aha

Sesampai nya ke destinasi perkara pertama cari port la dulu...nak cari tempat ntuk memanggang ayam...

Port Pertama

Main susun bata lak soh tinggi2 sebab nk letak besi panggang kat atas tu...cari kayu semua basah, arang pulak susah nk membara...sampaikan simbah guna mintak benzine lak...haha...last guna getah tayar dan minyak masak...lilin lak xde (ikut petua orang pakar diorang titiskan lilin kat arang tu)...yang pakar buat api pn x leh nk wat arang tu membara...nasib la Cikgu Ariffin (kazen aku tu ada kelebihan pengangkap) berjaya membuat unggun api...dengan adanya unggun api tu mudah la kerja membakar arang..

First attempt FAIL  ( amy ngn serol ) haha


Ini la hasil dari tangan amy ngn serol...simbah punya simbah minyak benzine tak hidup gak api tu...nice try...sampaikan ada gak moment lucu, time diaorang simbah minyak benzine tu bulu kaki diaorang hanggus di sambar api...abang aku lak bergolek jatuh kebawah nasib x jatuh dalam air...haha


Second attempt....SUCCESS.....hasil tangan Cikgu Ariffin

Sapa pernah jadi kadet pengangkap angkat tangan....( aku pn angkat tangan tapi aku lom pas lagi nk hidupkan api....aku tau petik dapur gas je )....ni la hasil dari tangan magic arep...aku ni asyik dok cerita pasal orang aku ni macam free je kan...al-maklum la aku keja amik pic je pas sampai hingga la orang buat keja...( kalau korang sesat dalam hutan dengan aku komfem mati x berapi la unggun api la....haha )....bila kecil jadi kawan bila besar jadi lawan so jangan main api k...bahaya kalau satu hutan tu terbakar disebabkan kelalaian anda...


sebelom berlaku nya peristiwa bersejarah hilang dan hangus bulu kaki

hero tugas mengipas dan mengipas sampai arang jadi bara

dari tadi dok baca xde kan aku cita pasal tugas aku kn...nah korang tengok la pic kat atas tu...kipas mengipas keja aku...nk training tampar laju...sapa nk rasa?...haha...abaikan topi tu sebab aku rasa best masok hutan dengan penoh gaya...haha...ingga x?haa...ni la port kedua...port pertama panas sangat la aku takut kna panas nanti kantoi lak aku ni vampire seangkatan dengan "The Cullen"...( kuat perasan kn aku ni )...apa??nk muntah hijau??haha...( anggol dan ingga jak orang baca )




pegi 4 orang je so sapa lak amik pic ni??misteri....

we all tengah decide tengok arang tu dh membara merah ke blom dan dh cukup panas ke blom...setelah setengah jam mengipas dengan bersunggguh-sungguh...haha...macam wat ritual la pulak semua mengeliling  tempat api tu...chewah...




kami utamakan kebersihan
kazen aku dengan kreatif mencipta berus dari ranting kayu...x payah nak beli berus besi dh...berkilat diyakini bersih dari rigid ( tegar ) besi tu...makanan tu masok perut so kena la jaga betol kebersihan kn...btol x..sapa kata x betol meh sini aku bagi makan sampah....kejam x aku??ahaha


mari memanggang...yuhuuuu


tgok best x tempat kitaorang masak...feel the nature with free mind...masa aku amik pic ni la tourist lalu kat tempat kitaorang...aku pn menyapa la mereka "annyeong" (hello)....baik kan aku...peramah kn...friendly la katakan namapak macam tak kn...haha..."can I take a pic with u" nak gak aku cakap kat tourist tu tapi aku malu la...( tauk malu juak aku tok tek nk )




bawah tu air terjun mengalir....sejukkkkkkkkkkk!!!!

tengok mata semua tertumpu kat manok ya


bara tu terlalu dekat dengan ayam so kena la cepat2 balik kan takut hangus dan takut x cukup masak...kalau aku zombie aku ratah je mentah2...masak perlu ada gaya...kn...kn...



tengok la dekat btol bara tu dengan ayam
 cuba korang tengok pic kat atas tu, baru 2 minit letak kat atas tu dah nampak tompok kehitaman kat ayam tu...sebab tu la kena balik kan cepat...xnak balik kan nanti kena tendang laju2...haha




rugged x pic tk??

 akhirnya hampir selesai la masakan so prepare nk makan je lagi...(aku dari pagi x masok makanan lagi dalam mulut)...so kira aku la paling lapar antara 4 orang...huahua

kita makan ikut sunnah nabi
 yum...yum...tengok merah2 lagi tu...terus terang aku memang tabik la resipi kazen aku ni...cukup rasa...dan...............PEDAS berapi....haha....masa makan perut aku pn terasa kepedasan ayam tu...telinga berasap mulut berapi la katakan...fuhhhhh....




jambatan tanpa nama so aku namakan jambatan beringgut (bergoyang)
 ramai pulak orang nk cari port selesa pn ssh...sesak...so kitaorang survey la ke-atas lagi...dengan perut penuh trus jalan ke atas lagi...hu ha hu ha...




serol dan aku
 dah sampai pun kat atas tapi air cetek sangat...sunyi plak tu...so we all decide turun bawah...




maluuuuu....seluar aku tuuuu...haha...plek kan...kuning lak tu...erkkk!!!!

alhamdulillah
 sejuk...aku sekadar basahkan badan je...sejokkkk...dh nama air terjun ofcoz la sejok kn...ahaha...semua surrender tak nak main air lama2...



lap rambut pn mok eksen

tempat aku bersalin pakaian


Tasik kat Serian ( aku xtauk nama tasik ya )




sign board sebelom masok simpang tu kata ada buaya
pas letih di Ranchan kitaorang singgah lak kat sini, angin kuat siot...best gak...tau tak napa kitaorang singgah kat sini? SEBAB nak sambung makan ayam....haha...so ada la pakcik tengah memancing kat situ, so kitaorang tanya kesahihan ada tak buaya kat situ...pakcik tu cakap tak ada, sebab pernah ada kes budak lemas 2 orang kat situ pakcik tu cakap...so sign board tu nak menakutkan budak ntuk mandi kat situ kot...nak try terjun??aku tak nak...




semua muka nahan pedas

luas btol tasik ni kan...view pn cantik

Peristiwa yang berlaku ::
  • amik masa pukul 10 am ke pukul 5 pm
  • masa lebih banyak di habiskan kat jalan raya dan waktu memanggang
  • mandi pn just sekadar basahkan badan kurang dari 30 minit
  • ada kaki pengungjung terkena kaca ( sbb tu aku x berani nak terjun masok air lagi )
  • dapat terapi free macam pergi ke SPA pulak ada ikan kecil sedut2 area kaki dalam air
  • bulu kaki sapa disambar api??haha
  • kepedasan melampau
  • bonnet kereta lupa tutup dengan slamber je jalan...patut orang kiri kanan dok perhati je
  • jumpa tourist

No comments:

Post a Comment

sahabat yang merentas masa